Papers

Natuurlijk textiel!

Uit verschillende studies blijkt dat wanneer we ermee in contact (moeten) komen (bv. textiel dat we dagelijks op ons lichaam dragen) over het algemeen onze voorkeur naar natuurlijke materialen gaat.  Daarom willen we dat textiel natuurlijk aanvoelt.

Hout vs. laminaat

In 2016 werd er een studie gepubliceerd omtrent het gebruik van hout in een interieur. Hieruit bleek oa. dat hout andere psychologische eigenschappen toebedeeld krijgt dan laminaat.

Gevoelstemperatuur vs. emoties?

Embodiment theoretici (wetenschappers die onderzoek verrichten naar de associaties tussen lichamelijke en mentale reacties) onderzochten hoe objecten en ervaringen die dezelfde affectieve reacties teweegbrengen, gelinkt worden in ons geheugen.

Wat als je enkel kan voelen?

Omwille van verschillende studies in verband met tactiliteit werden er in 2014 testen uitgevoerd waarbij het het gehoor en zicht volledig geblokkeerd werden en de respondent alleen maar kon voelen. Zo werden er testen uitgevoerd met het aanraken van zachte materialen zoals satijn en zilverpapier maar ook materialen met ruwere texturen zoals schuurpapier en schuursponsjes.

Symboliek van hout, beton & staal?

Het is de verantwoordelijkheid van de retail designer om de identiteit van een merk te kunnen vertalen in het subjectieve imago van een winkel: de praktische reproductie van een winkelontwerp moet ook gegarandeerd worden over de hele wereld. De retail designers van Bugatti (modeketen met Duitse oorsprong) verwerken al jaren de identiteit en symboliek van materialen in hun winkelinterieurs.

Snel zijn is de boodschap

Het grote belang van snelheid en de opvolging van trends in de retail design sector, zorgt ervoor dat de levensduur van een winkelinterieur korter is dan die van een ander type gebouw. Deze vergankelijkheid creëert een grote opportuniteit voor ontwerpers om onconventioneel te denken.

Hoe ervaart de consument jouw materiaalkeuze?

De vormen en materialen die men gebruikt, in combinatie met de lichtinval, zijn aspecten die ontwerpers gebruiken om opvallende sferen te creëren. De gebruikers van gebouwen komen zeer nauw in contact met de gebruikte materialen in een interieur, zoveel meer dan bij de de materialen van het exterieur zoals de gevel.

Doordacht beslissen

Uit meerdere onderzoeken blijkt dat consumenten tot een bepaald gedrag geleid kunnen worden door de sfeer en het interieur van een winkel. De tijden dat grote retailers casual beslissingen namen betreft winkellayout en design zijn ondertussen wel gepasseerd.

De ideale paskamer

In 2015 heeft men een onderzoek gevoerd naar het effect van leeftijd en geslacht op de perceptie van de consument ten opzichte van ontwerpkenmerken van de paskamer (zoals de grootte, verlichting, aantal kapstokken, materialen en type deuren/openingen). De bedoeling van de onderzoekers was het gevoel van tevredenheid bij de consumenten in winkels te doen stijgen.

Verlichting in paskamers

De studie van Baumstarck & Park (2010) toont de effecten van de richting van het licht in paskamers op gemoedstoestanden én zelfevaluatie van de consument aan.