In 2015 heeft men een onderzoek gevoerd naar het effect van leeftijd en geslacht op de perceptie van de consument ten opzichte van ontwerpkenmerken van de paskamer (zoals de grootte, verlichting, aantal kapstokken, materialen en type deuren/openingen). De bedoeling van de onderzoekers was het gevoel van tevredenheid bij de consumenten in winkels te doen stijgen. Uit de resultaten is gebleken dat men het meeste problemen had met de aanwezigheid van onvoldoende kapstokken, een te kort aan spiegels of zitelementen, te kleine paskamers en ook slecht verlichte pasruimtes. Hierbovenop toonden de resultaten ook aan dat consumenten een volledig gesloten deur (bestaand uit een hard materiaal dat de vloer raakt en de ruimte volledig afsluit tot boven) verkiezen voor privacy.
Aangezien paskamers belangrijke ruimtes zijn voor winkelactivteit moeten deze ontworpen worden naar de wensen van de consument. Dankzij de studie heeft men opvallende resultaten vastgesteld betrekking tot de evaluaties van paskamers en de demografische achtergrond van de consumenten die deze ruimte beoordeelden. Zo hebben vrouwelijke respondenten een te kort aan spiegels, te kleine paskamers en de aanwezigheid van een onvoldoende aantal paskamers als een groter probleem aangegeven dan mannelijke respondenten. Bovendien zien jonge consumenten vuile en slecht geventileerde paskamers als een meer problematische situatie dan consumenten van middelbare leeftijd.
Ook deuren, als de grens van privacy, worden in beschouwing genomen bij het evalueren van paskamers. Resultaten uit het onderzoek tonen aan dat houten panelen, die je langs de binnenzijde kan sluiten, verkozen werden boven afsluitingen bestaand uit textiel (zoals gordijnen) met een slecht sluiting. Daarbovenop is gebleken dat consumenten paskamers verkiezen die volledig afsluitbaar zijn waardoor er geen zicht van buiten naar binnenin de paskamer mogelijk is. Consumenten geven geen voorkeur aan halfopen paskamerdeuren.
Ayalp, Yildirim, Bozdayi & Cagatay. (2015), International Journal of Retail & Distribution Management. Vol. 44 No. 5, pp. 524-539