Bij het Retail Design Lab kan je als retailer of merk terecht voor wetenschappelijke dienstverlening. Dat wil zeggen dat we grote retailers/merken en showrooms uit verschillende sectoren ondersteunen met wetenschappelijke inzichten ter optimalisering van de beleving in de winkels/showroom. Dit gebeurt steeds vertrekkende vanuit de perceptie van de consument en met oog op de merkwaarden van de retailer/het merk. U kan ook bij ons terecht met concrete vragen, problemen of onderzoekstrajecten.
Een van de belangrijkste learnings uit de wetenschap is het belang van een sterk merk. Ongeacht de grootte van je winkel, de sector waar je in zit, zie jezelf altijd als een merk (ook al verdeel je zelf verschillende merken). We vergelijken de opbouw van een merk/winkel graag met een radar. Het is belangrijk om je verhaal (DNA) over te brengen en bij alles wat je doet dit steeds in je achterhoofd te blijven houden. Alleen dan kunnen de volgende lagen van de radar zoals de motor (je winkelinterieur) en de beleving aangezwengeld worden. Op deze manier kan de machine gaan draaien én werkelijk ook resultaten met zich meebrengen.
Hulp nodig bij het uitwerken van je DNA? Vul dan onze design brief in.
Aan de hand van het DNA wordt voor verschillende klanten-motivaties en/of persona's een ideale route uitgezet, gekoppeld aan de indeling van de winkel tot op het niveau van productgroepen. Aansluitend denken we na over een belevingsvolle look & feel en kunnen er enkele visualisaties ter illustratie uitgewerkt worden. Dit kunnen we zowel op winkelniveau als conceptniveau uitwerken. (adviespakket 1)
Ontdek hoe zo'n strategisch grondplan uitziet en wie wij al mochten adviseren.
Eye tracking is een onderzoeksmethode die een goed inzicht geeft in hoe de consument een winkel percipieert. Daarom bieden we deze studies aan om retailers te helpen zoeken naar de pijnpunten in de winkel. Wij focussen hierbij vooral op de redenen en motivaties waarom mensen bepaalde gedragingen vertonen in de winkel (niet op de kwantitatieve data). (adviespakket 2)
Nood aan wetenschappelijke ondersteuning tijdens het ontwerpproces? Wij bieden ook onze expertise aan aan het ontwerpteam om samen meer belevingsgericht te gaan ontwerpen. (adviespakket 3)
Benieuwd hoe jouw winkel scoort op winkelbeleving? We kunnen je huidig winkelconcept aan onze eigen ontwikkelde en wetenschappelijke onderbouwde belevingsaudit (Retail Experience Scan - REXS) onderwerpen. Aansluitend werken we concrete adviezen uit en formuleren we quick wins en visualisaties ter illustratie. Dit kunnen we zowel op winkelniveau als conceptniveau uitwerken. Deze adviezen zijn zeer toegankelijk en meteen toepasbaar. (adviespakket 4)