Het grote belang van snelheid en de opvolging van trends in de retail design sector, zorgt ervoor dat de levensduur van een winkelinterieur korter is dan die van een ander type gebouw. Deze vergankelijkheid creëert een grote opportuniteit voor ontwerpers om onconventioneel te denken. Door de verandering van materiaalgebruik in onverwachte contexten wordt er een nieuwe esthetische vrijheid gecreëerd. Specifiek voor het ontwerpen van restaurants, bars en winkels worden taken zoals het creëren van ‘lifestyles’ en sfeer extreem relevant. Grote kledingmerken bevestigen dat architectuur een belangrijk element is van hun identiteit en iets dat zeer krachtig gebruikt kan worden voor spectaculaire media gerichte doeleinden. Het klinkt dus niet onlogisch dat ontwerpers deze uitdaging om te experimenteren met innovatieve materialen omarmen of er zelfs nieuwe gaan ontwerpen. Twee goede voorbeelden hiervan zijn: het vlaggenschip van Prada in New York en Casa da Musica in Porto, beiden door de Nederlandse architect Rem Koolhaas ontworpen.
Schittich, C. (2008). Interior Surfaces and Materials, Aesthetics, Technology & Implementation. Edition DETAIL - Institut für internationale Archiktektur-Dokumentation München.