Guidelines

Uit de analyse van alle verzamelde wetenschappelijke onderzoeken, wereldwijd, hebben we de volgende design guidelines en tips & tricks kunnen destilleren.

Juiste balans

De algemene ervaring in een winkel kan negatief beïnvloed worden door het spelen van zeer luide muziek terwijl te zachte muziek kan leiden tot het gevoel van een (ongewenste) verplichting tot interactie met het verkooppersoneel. Zoek naar de juiste balans (en dus het juiste volume van de muziek) om de consumentenervaring die men als retailer wenst te bereiken te beïnvloeden.

Beverland, Lim, Morrison & Terziovski, 2006

Herkenbaarheid van muziek

Het spelen van herkenbare muziek (hits van het moment, klassiekers,…) of muziek waarbij het soort cliënteel reeds een voorliefde voor heeft, heeft een positief effect op de bezoekers van een winkel. Probeer de bezoeker langer in de winkel te houden door het afspelen van herkenbare muziek. Houd hier rekening met het tempo van de muziek dat impact heeft op de duur van het verblijf, zoals in richtlijn ‘18’ aangegeven. 

Garlin & Owen, 2006

Muziek als sfeertool waarbij het tempo bepalend is

Bepaal de snelheid van hoe de consument zich beweegt in de winkel aan de hand van het tempo van instrumentale achtergrondmuziek. Zo gebeurt deze beweging opmerkelijk trager bij een laag muziektempo (72 BPM) en sneller bij muziek met een hoger tempo (>= 92 BPM). Muziek met een laag tempo kan ervoor zorgen dat de consument trager doorheen de winkel zal lopen, de winkelduur daardoor ook zal verlengen, en dat hij een hogere intentie heeft om meer te kopen en meer ongeplande aankopen te doen. 

Zorg dat de winkelervaring op zijn best is (en het gemoed van de klant positief blijft) door de combinatie van langzame muziek bij hoge winkeldrukte en opzwepende muziek bij lage winkeldrukte te hanteren. Gebruik muziek om negatieve emoties die eventueel ontstaan bij drukte in de winkel te minimaliseren.

Ook in een winkelcentrum kan dit leiden tot het spenderen van meer tijd in de wandelgangen en tot meer interesse voor horeca e.d.. Door het creëren van een ontspannen sfeer zal hij de tijd zal nemen om de producten te bekijken terwijl hij in de winkel rondwandelt. 

Milliman, 1982; Milliman, 1986; Eroglu, Machleit & Chebat, 2005

Muziek & kleur: effecten op emoties

Opwinding en plezier bij de consument wordt het meeste geassocieerd met het tempo van de muziekkeuze (zie richtlijn 17 en 18). Prikkel daarbovenop deze emoties positief door het hanteren van een combinatie van muziek met een hoog tempo en het gebruik van warme kleuren (zoals rood) in de winkel. Muziek met een lager tempo wordt best gespeeld in een ruimte waarin meer koele kleuren (zoals blauw) voorkomen.

Deze combinatie van kleur en muziek is ook zeer belangrijk bij online verkoop en kan dus toegepast worden op een webshop. Let wel dat online de emoties eerder positief geprikkeld worden door het gebruik van koude kleuren, dat dus duidelijk verschilt van de aanpak in een fysieke winkel.

Garlin & Owen, 2006; Cheng, Wu & Yen, 2009

Merkversterking met muziek

Muziek in de winkel hoort samenhangend te zijn met het verhaal dat men als retailer wil brengen. Beschouw muziek als een belangrijke merkeigenschap om het merkimago weer te geven.

Door in een winkel de bezoeker te prikkelen met muziek die het imago van het merk ondersteunt (en dus het idee dat men als bezoeker heeft over het merk), wordt de relatie consument-merk versterkt. Vorm een gepaste link tussen het merk, de winkel en de muziek (dat een zeer belangrijk aspect vormt waarbij het imago van het merk verduidelijkt wordt) om de merkpositie te versterken. Zeker bij een eerste bezoek aan de winkel (door iemand zonder eerdere ervaringen/verwachtingen) is dit samenspel des te belangrijker.

Beverland, Lim, Morrison & Terziovski, 2006; Yalch & Spangenberg, 1993

Muziek, leeftijd en geslacht

Door op een vrouwenafdeling achtergrondmuziek te spelen zijn de consumenten meer geneigd om een aankoop te doen en meer geld uit te geven dan bij muziek die eerder op de voorgrond treedt. Om in te spelen op de koopintentie op de mannenafdeling pas je best het omgekeerde effect toe. Daarnaast heeft, op de vrouwenafdeling, het afspelen van muziek op de achtergrond een positieve invloed op de perceptie van vriendelijkheid, elegantie en verfijning.

Consumenten op een mannenafdeling beschouwen dan weer de winkel als minder duur en ruimtelijker wanneer er muziek op de voorgrond treedt, in vergelijking met muziek op de achtergrond.

Speel in op het koopgedrag, uitgave en spenderen van tijd in de winkel van oudere consumenten door voornamelijk achtergrondmuziek te gebruiken. Bij jongeren kan er positief ingespeeld worden op het gedrag door muziek op de voorgrond te brengen.

Yalch & Spangenberg, 1993

Geur & muziekvolume

Geef aandacht aan de combinatie van geur en muziek, waarbij specifiek het volume van de muziek in een winkel belangrijk is. Til het gevoel van plezier en tevredenheid tot een hoger niveau door een geschikte combinatie van geur en muziek toe te passen in de winkel, ook de gespendeerde tijd en uitgave worden hierdoor positief beïnvloed. Luide muziek gecombineerd met een aroma kunnen de duur van een bezoek doen verlengen, onafhankelijke van de mood van de consument. Indien passend in het thema: verstuif een vrouwelijke geur zoals vanille en speel luide muziek om vrouwen tussen 14 en 25 jaar oud aan te spreken.

Morrison, Gan, Dubelaar & Oppewal, 2011

Geur & muziektempo

Zoals in richtlijn 22 aangehaald wordt is het belangrijk samenhang te voorzien tussen geur en muziek in de winkel in termen van hun opwindende kwaliteiten. Door de verschillende omgevingssignalen met elkaar te laten matchen zal de consument meer toenadering, impulsief koopgedrag en tevredenheid tonen. Zo wordt er best een minder opwindende geur, zoals lavendel, verstuift in combinatie met een laag muziektempo om betere beoordelingen te krijgen dan in combinatie met opwindende muziek. Speel opwindende muziek met een hoog tempo in combinatie met de verstuiving van een opwindende geur, zoals pompelmoes, om eerder een positief effect te creëren op het toenaderingsgedrag van de consument dan bij het verstuiven van lavendel.

Mattila & Wirtz, 2001

Akoestisch aangenaam winkelen

Een goede akoestiek is belangrijk om ontspannen te kunnen winkelen; het gebruik van geluiddempend materiaal zorgt voor een aangename sfeer.

Retail Design Lab, 2017