PAND MET BETEKENIS – Monar & Clothes heeft ervoor gekozen om de opportuniteiten en de meerwaarde van het beschermde pand te laten zien: niet alleen de uiterlijke kenmerken van de gevel of van de authentieke elementen in het gebouw maar ook de niet-tastbare kenmerken, de sfeer die er hangt en de verhalen die aan het pand verbonden zijn. Op die manier worden er niet enkel producten verkocht, maar wordt er evenzeer een sociale identiteit neergezet (Ogle, Hyllegard, & Dunbar, 2004). Het oude pand op zich trekt aan en wordt bewust ingezet om een authentieke verhaal te brengen, het wekt meteen nieuwsgierigheid op en raakt de bezoeker (Plevoets & Van Cleempoel, 2016).
IMAGO – er werd specifiek gekozen voor een trending locatie om aan te geven dat ze eruit springen en dat de klant ook iets ‘anders dan anders’ kunnen verwachten en niet mainstream zijn. Monar & Clothes wil dan ook het filiaal op zo’n manier profileren dat het imago dat ze uitstralen en de persoonlijkheid die ze willen uitstralen, congruent is met dat van hun doelpubliek. De selfcongruency theorie legt uit dat shoppers zullen winkelen in (kleding)winkels waarvan zij vinden dat hun persoonlijkheid overeenkomt met die van henzelf (Sirgy, Grewal, Mangleburg, 2000; Willems & Brengman, 2011).
SERVICE – Het personeel wordt ook heel specifiek gekozen op productkennis (Singh, Katiyar, & Verma, 2014), wat vertrouwen geeft aan de klanten en ze ook zeer gericht en met veel know how kunnen geholpen bij de keuzes.
BELEVING – Als conceptstore zet Monar & Clothes beleving voorop en wil het de klant een unieke beleving aanbieden en hen onderdompelen in een verhaal (Pine & Gilmore, 1999). Door te werken met verschillende moods in de verschillende afdelingen en door ook in te spelen op seizoenen en opkomende trends is het de bedoeling om de klant steeds opnieuw te verrassen en hem telkens weer een andere beleving aan te bieden (Schmitt, 1999).
MEUBELS – De meubels en rekken zijn verstelbaar en wisselen ook regelmatig van opstelling. De sneakerafdeling presenteert de schoenen met een uniek ophangsysteem tegen houten wanden wat de klant meteen prikkelt om het product te ontdekken (Cavazza & Gabrielli, 2015). Door de producten op een originele en unieke manier te presenteren, wordt ook het imago dat Monar & Clothes wil uitdragen, benadrukt (Chan & Chan, 2008). Er werd gekozen om met hout te werken maar wel in sobere afwerking met een chiquere look. Daarnaast werd ook rekening gehouden met het ecovriendelijk gebruik van hout (Werner & Richter, 2007) maar werden houten meubels en rekken ook gekozen omwille van de associaties die er aan gekoppeld zijn: hout wordt gezien als een warm materiaal, is een natuurlijk materiaal, geeft een thuisgevoel en doet behaaglijk aan (Rice, Kozak, Meitner, & Cohen, 2006; Nyrud & Bringslimark, 2010). De stalen rekken benadrukken de soberheid en geven daardoor de aandacht aan de producten.
VISUALS – Eyecatchers en leuke details (zoals de kindertekeningen op de muur trekken de aandacht (Chan & Chan, 2007) en prikkelen de verwondering en nieuwsgierigheid van de klant (Pecoraro & Uusitalo, 2014). Deze tekeningen vertellen ook nog het verhaal van het pand. Het zijn deze details die een meerwaarde geven aan het concept (Verhoef, Lemon, Parsuraman, Roggeveen, Tsiros, & Schlesinger, 2009).
MUZIEK – Er zijn verschillende ruimtes bij Monar & Clothes en voor elke ruimte werd een specifieke muziekstijl gekozen die ook klopt met de merken die gepresenteerd worden in die bepaalde ruimtes. Een ‘match’ is vooral ook belangrijk voor potentiële, nieuwe klanten die de winkel of merken nog niet kennen omdat de keuze van muziek als signaal voor waar we winkel of het merk voor staat, voor het imago van de winkel en de kwaliteit (Beverland, Lim, Morrison, & Terziovski, 2006).
VERLICHTING – De verlichting is aangepast aan de verschillende ruimtes en creëert gezelligheid. Een goed gekozen verlichting helpt om een bepaald imago uit te stralen en kan de identiteit van de retailer versterken (Quartier, Vanrie, & Van Cleempoel, 2014).
KLANTENBETROKKENHEID – Waar mogelijk worden klanten ook betrokken bij beslissingen in de uiteindelijke uitvoering van bepaalde schoenmodellen die door het merk Monar zelf worden ontworpen. Op die manier krijgen de designers van het eigen schoenenmerk meer voeling met de stijl van hun doelpubliek en anderzijds voelt de klant zich gewaardeerd en betrokken omdat ze gezien worden als creatieve partners (Florida & Goodnight, 2005). Het organiseren van events zoals Monar & Clothes op zeer regelmatige basis doen, zorgt ook voor een grotere klantenbetrokkenheid (Sands, Oppewal, & Beverland, 2009). Gedurende dergelijke thema-avonden word je als geïnteresseerde als het ware meegenomen in het verhaal achter de merken wat leidt tot een positievere houding tegenover het merk en daardoor ook tegenover de winkel (Foster & McLelland, 2015).