SERVICE – Het personeel wordt heel specifiek opgeleid met productkennis in de verschillende afdelingen en van de oudere producten. Daarnaast merk je ook dat ze als ambassadeur optreden van Ikea, wat vertrouwen geeft aan de klanten (Singh, Katiyar, & Verma, 2014).
VISUAL MERCHANDISE – De producten zijn min of meer gelijkwaardig aan elkaar en spreken voor zich, zonder nood aan een eyecatcher. Ze prikkelen de verwondering, nostalgie en nieuwsgierigheid van de klant (Pecoraro & Uusitalo, 2014). De visual merchandising is doordacht en thema’s worden doorgetrokken in details. De producten worden tevens ingezet als communicatiemiddel (door ze bijvoorbeeld heel zichtbaar en hoog op te hangen) en vergroten hierdoor de positieve evaluatie van niet alleen de producten maar de gehele winkel (Cavazza & Gabrielli, 2014)
TASTZIN – Alle producten kunnen letterlijk zonder schroom aangeraakt worden wat drempelverlagend werkt (Ballantine, Jack, & Parsons, 2010) en wat zo een positief gevoel overbrengt op de klanten. Het geeft ook meer vertrouwen in de retailer (Jansson-Boyd, 2011; Grohmann, Spangenberg, & Sprott, 2007; Lund, 2015; Peck & Childers, 2003).
ALGEMENE SFEER – De leuke opstellingen van de producten, de visual merchandise en het werken met sobere kleuren en kleurcombinaties zetten het creatieve element en de nostalgie van Dille&Kamille in de verf (Kent, 2007).
MIXED-USE – Naast het kopen van interieurspullen en planten, kunnen klanten de producten van Dille&Kamille proeven in de foodcorner. Dit zorgt voor vertrouwen in het product en zo kan de klant zelf beslissen of hij/zij dit wil kopen (Grant & Perrott, 2011).
CROSSCHANNEL – Dille en Kamiile zet ook in op sociale media, polls waar de consument zelf hun specifiek gebruik van de traditionele producten kenbaar kan maken. Online en offline bestaan naast elkaar om de klant tegemoet te komen in zijn noden en verwachtingen (Blazquez, 2014). Gevoel en verhaal worden ook online doorgetrokken tot een geheel zodat de klant ondergedompeld wordt (Verhoef, Leon, Parasurama, Roggeveen, Tsirios, & Schlesinger, 2009) in de wereld van Dille en Kamille.
PRESENTATIEMEUBELS – De producten worden uitgestald op speciaal daarvoor voorziene presentatiemeubels; dit werkt koopgedrag in de hand, in tegenstelling tot wanneer diezelfde producten in de rekken zouden hangen (Cavazza & Gabrielli, 2015). Op dit principe speelt Dille&Kamille hard in. De afwerking en texturen dragen bij tot het scheppen van andere sferen.
PAND MET BETEKENIS – Dille&Kamille heeft ervoor gekozen om de opportuniteiten en de meerwaarde van het pand te laten zien, alsook de alombekende 2X KADETT-steeg die langsheen het pand loopt. Het oude pand op zich trekt aan en wordt bewust ingezet om een authentieke verhaal te brengen, het wekt meteen nieuwsgierigheid op en raakt de bezoeker (Plevoets & Van Cleempoel, 2016). De locatie is eveneens een grote meerwaarde.
GEUR – De geuren die aanwezig zijn bij Dille&Kamille zijn afkomstig van de natuurlijke producten en proevertjes. Er worden geen artificiële geuren verspreid. Wanneer er een overeenkomst is tussen product en geur zal de klant positiever staan tegenover de aangeboden producten en zelfs tegenover de winkel in het algemeen (Doucé , Poels, Janssens, & De Backer, 2013). Ook wanneer volgens de klant de geuren passen bij de look en feel van de winkel zal hij een positief gevoel overhouden aan de winkel en sneller geneigd zijn om terug te komen (Krishna, Elder, & Caldara, 2010).
MEUBELS – De meubels en rekken wisselen regelmatig van opstelling. Op veel plaatsen werd er gekozen om met naturelkleurig hout te werken, rekening houdende met het ecovriendelijk gebruik van dat materiaal (Werner & Richter, 2007). Daarnaast heeft hout ook de associatie met een warm materiaal, het is een natuurlijk materiaal, het geeft een thuisgevoel en doet behaaglijk aan (Rice, Kozak, Meitner, & Cohen, 2006; Nyrud & Bringslimark, 2010).