SFEER – de retrotegels en de grijsbruine betonnen vloer stralen warmte uit wat de huiselijke sfeer en de gezelligheid die Veritas beoogt, versterkt (Pine & Gilmore, 1998). De strakke, witmetalen rekken en de witte, metalen trapkooi benadrukken het moderne en zorgen in combinatie met de houten presentiemeubels voor een aangename afwisseling en hedendaagse toets. Het crealab op de verdieping en de originele presentatie van het DIY-materiaal zetten het creatieve element en de speelsheid van Veritas in de verf (Kent, 2007).
EYECATCHERS – een aantal presentatiemeubels springen er uit en zijn naast functioneel ook echte eyecatchers. De wand om de wol te presenteren is imposant door zijn grootte, het schap met stoffen maakt een verticale presentatie van de stoffen mogelijk en oogt origineel en aantrekkelijk, het meubel met de parels nodigt uit om te proberen, en de DIY-workshopruimte boven fungeert als een echte hotspot (Quix & van der Kind, 2012).
KLEURGEBRUIK– de originele, oude bakstenen muren zijn ruw gelaten en benadrukken het DIY-aspect. Beneden zijn de bakstenen wit geverfd, boven zijn ze bloot gelaten. Er is gekozen voor een zwart plafond om de grote ruimte optisch wat compacter te maken (Oberfeld, Hecht, & Gamer, 2010) en het knusse meer naar voor te laten komen. Op het gelijkvloers overheersen lichte kleuren; kleuren die universeel met rust en zachtheid geassocieerd worden (Chebat & Morrin, 2006). De witte elementen die ook sterk aanwezig zijn in het filiaal brengen het exploratieve in de klant naar boven en stimuleren om de winkelomgeving te verkennen (Brengman & Geuens, 2004).
MATERIALEN – er werd voornamelijk gewerkt met lichthouten presentatiemeubels en witte metalen rekken. Het hout draagt bij tot de huiselijk sfeer die Veritas wil uitdragen: het gebruik van echt hout wordt nog steeds geassocieerd en geëvalueerd als warmer en gezelliger dan een materiaal in houtlook of dan het gebruik van laminaat (Jimenéz et al., 2016). De winkelmandjes zijn weldoordacht overtrokken met linnen om in te spelen op het zachte en gemoedelijke. De aanraking met een zacht, stoffen winkelmandje wekt positievere gevoelens over een omgeving op bij de klant dan de aanraking met koude, harde plastiek (Wastiels, Schifferstein, Wouters, & Heylighen, 2013).
PRESENTATIEMEUBELS – de producten worden uitgestald op speciaal daarvoor voorziene presentatiemeubels; dit werkt koopgedrag in de hand in tegenstelling tot wanneer diezelfde producten in de rekken zouden hangen (Cavazza & Gabrielli, 2015). De verschillende afmetingen en vormen van de presentatiemeubels zorgen voor een zekere dynamiek en maken hierdoor de ruimte speelser. Ook de afwerking en texturen dragen bij tot het scheppen van andere sferen.
STORE LAY-OUT – Veritas heeft een duidelijke winkellayout waarbij de (potentiële) klant van bij de inkom een overzicht heeft en waarbij de trap ook meteen opvalt. Een duidelijke algemene navigatie, met duidelijke gangpaden en presentatiemeubels die helpen richting geven, vermindert een druktegevoel en brengt overzicht (Lee, Kim, & Li, 2011). Door de see-through etalages heeft het eerste deel van de winkel duidelijke zichtlijnen (Quix & van der Kind, 2012) en krijgt de klant al een eerste indruk van hoe de winkel er van binnenuit ziet.
GROEN – op verschillende plaatsen in het filiaal worden groenelementen ingezet. Planten zorgen voor een welkom gevoel, voor een herkenbare, gezellige toets en brengen rust in een ruimte (Bringslimark, Hartig, & Patil, 2009). Hangplantjes zijn speels verdeeld over de trapkooi en brengen dynamiek aan de trap: de spannende opstelling doet zin krijgen om de verdieping te gaan verkennen (Kaltcheva & Weitz, 2006). In elke afdeling zijn planten geplaatst zodat het groen bij de drukkere DIY-materialen kalmte brengt (Brengman, Willems, & Joye, 2012) en bij de nachtkledij de aangename, huiselijke sfeer benadrukt.