Niet alle transportmiddelen hebben eenzelfde milieu-impact per vervoerde hoeveelheid materiaal. Zo is bvb. de milieu-impact per tonkm via schip kleiner dan de milieu-impact per tonkm met de vrachtwagen (zie figuur). Hoe groter de capaciteit van het vervoermiddel, hoe lager de impact per vervoerde hoeveelheid materiaal over het algemeen is. Een ton vervoeren met een grote vrachtwagen (>16t) zal een kleinere impact teweegbrengen dan een ton vervoeren met een kleine bestelwagen (cf. er zijn meerdere ritten nodig met een bestelwagen dan met een vrachtwagen). Zorg er ook voor om de meest recente en energiezuinige vervoermiddelen te gebruiken voor het transport (cf. een EURO 5 vrachtwagen is milieuvriendelijker dan een EURO 4 vrachtwagen). Tot slot is, voor onderdelen en/of grondstoffen, die van ver aangevoerd moeten worden, intermodaal transport, waarbij meerdere transportmiddelen gecombineerd worden in functie van hun troeven, vaak te verkiezen (op voorwaarde dat de transporttijd niet te kritisch is). Zo kunnen bvb. tegels, die in Italië geproduceerd worden, met de trein naar een centraal verdeelpunt in België vervoerd worden, waar ze weer op de vrachtwagen gezet worden voor vervoer van het treinstation naar de winkel.
Figuur: milieu-impact van het transport van 1 ton goederen over 1 km met behulp van een vrachtwagen, een trein en een boot. De impact van de vrachtwagen is veel groter dan deze van een trein en een boot.