Optimalisatie van opslag, transport & verpakking

Zorg ervoor dat de ecologische voetafdruk voor logistiek zowel bij levering, hergebruik als bij afdanking (einde levensduur) van de winkelinrichting zo laag mogelijk is.

Er kunnen verschillende maatregelen genomen worden om de milieu-impact van het transport van winkelmeubilair of van wand-, vloer- of plafondafwerkingen tijdens de installatiefase (transport van de fabriek naar de winkel) en tijdens de levenseindefase (transport van afval van winkel naar afvalverwerkingsinstallatie) zo laag mogelijk te houden. Zo kan men ingrijpen op het aantal transporten, op de afgelegde afstand en route (zie figuur), op het transportmiddel (zie figuur), op de beladingsgraad, op het vervoerde gewicht en op de verpakking. 

afb 21

Figuur: milieu-impact van 1m² natuursteentegels in mortelbed (cradle-to-grave, evaluatieperiode 7 jaar). In het eerste geval is de natuursteen afkomstig uit België, in het tweede geval uit Vietnam. In het geval van Belgische natuursteen bedraagt de bijdrage van het transport van de tegels vanaf de productiefabriek naar de werf (met behulp van een vrachtwagen binnen België) aan de totale milieu-impact 3%, in het tweede geval is het transport (met behulp van een vrachtwagen in Vietnam en in België en met behulp van een boot van Vietnam naar België) goed voor 17% bij van de totale milieu-impact. 

transport

Figuur: milieu-impact van het transport van 1 ton goederen over 1 km met behulp van een vrachtwagen, een trein en een boot. De impact van de vrachtwagen is veel groter dan deze van een trein en een boot.