VISUAL MERCHANDISING – Oil & Vinegar gebruikt veel visuele elementen om reclame te maken. Dit doen ze door een aantal producten in de kijker te zetten door voorbeelden van cadeaupakketten te tonen, duidelijke productaanduiding en beeldschermen te hanteren. (Fister, 2009).
KLEUR - Men maakt gebruik van verschillende warme kleuren in de rekken waar de producten in worden geplaatst (Wastiels, Schifferstein, Heylighen, & Wouters, 2012). Deze kleuren zorgen tesamen voor een mooi samenhangend en evenwichtig geheel (Bellizzi, Crowley, & Hasty, 1983). Het kleurgebruik past dan ook zeer goed binnen de Mediterraanse sfeer die in de winkel hangt.
GEUR - Bij het binnenkomen van de winkel kan je direct de geuren van de producten waarnemen. Deze helpen ook mee in het creëren van de Mediterraanse sfeer, nodigen je uit om te proeven en zorgen dat de klant langer blijft hangen in de winkel (Spangenberg, Crowley, & Henderson, 1996) (Mattila, & Wirtz, 2001) (Knasko, 1989).
SERVICE - Men is professioneel en heeft kennis van zaken. De personeelsleden worden grondig geïnformeerd over de producten die ze verkopen en kunnen zo de klanten ten alle tijden de nodig service en informatie bieden. (Singh, Katiyar, & Verma, 2014).
MUZIEK - Om de Mediterraanse sfeer nog meer naar de bezoekers over te brengen, hebben ze gekozen voor de typische Mediterraanse salsamuziek. Op deze manier spelen ze in op de mensen hun gemoedstoestand en proberen ze onrechtstreeks op een zeer subtiele manier nog meer het vakantiegevoel te creëren. (Morin, Dubé, & Chebat, 2007).
SIGNALISATIE - Oil & Vinegar maakt in al zijn winkels duidelijk gebruik van verschillende soorten signalisatie zoals het opvallende krijtbord, informatiebordjes,… Deze bevinden zich allemaal op een opvallende plaats zodat de klanten ze snel terugvinden. Op deze manier weet iedereen meteen waarnaar ze aan het kijken of zoeken zijn. (Sherman, Mathur, Belk Smith, 1997; Otterbring, Wästlund, Gustafsson, & Shams, 2014).
KLEURGEBRUIK- De sierstenen op de wand in combinatie met strak geverfde groene muren geven je meteen een Mediterraanse sfeer. De ruwe steen in combinatie met de gladde groene verf zorgt ervoor dat je meteen een warm gevoel krijgt. (Fenko, Schifferstein, & Hekkert, 2010; Wastiels, Schifferstein, Heylighen, & Wouters, 2012). De groene kleur geeft je een positief gevoel, zorgt dat je je op je gemak voelt en stimuleert het slenteren doorheen de winkel. (Akers, Barton, Cossey, Gainsford, Griffin, Micklewright, 2012).
PROEVERTJES- De tafeltjes met proevertjes bij binnenkomst nodigt uit om ook echt te gaan proeven voordat je de rest van de winkel betreedt. Het is een grote ronde tafel dus je ‘durft’ ook iets te gaan proeven doordat de tafel groot is en veel aanbiedt. Nadat je meerdere dingen geproefd hebt van de tafel betreed je pas de rest van de winkel en zal je dit product ook gemakkelijker gaan willen kopen. Je hebt het gevoel dat je geen miskoop doet want je hebt het kunnen proeven en je hebt het product kunnen vergelijken. (Noppe, 2012)
MATERIALEN- De houten eiken vloer zorgt voor meer sfeer en het donkere hout geeft een warm gevoel. Het gebruik van echt hout wordt nog steeds geassocieerd en geëvalueerd als warmer en gezelliger dan een materiaal in houtlook of dan het gebruik van laminaat (Jimenéz et al., 2016).
EYECATCHER- De amforen wand voor in de winkel lokt je naar binnen want vanop de winkelstraat kun je de indrukwekkende wand met olievaten zien hangen. Het is een echte eyecatcher in de winkel en de vaten zijn van glas dus je kunt de verschillende oliën in de vaten zien. Je wilt weten wat er precies in zit en hoe het werkt, het is een ervaring op zich. (Chan &Chan, 2007)
TASTZIN – Alle producten die bij Oil & Vinegar te verkrijgen zijn kunnen op elk moment aangeraakt worden door de bezoeker, wat drempelverlagend werkt bij de consument. Zo heb je meer gevoel van vertrouwen. (Jansson-Boyd, 2011; Grohmann, Spangenberg, & Sprott, 2007; Lund, 2015; Peck & Childers, 2003).
CROSSCHANNEL – Oil & Vinegar zet ook in op sociale media en heeft een webshop: online en offline bestaan naast elkaar om de klant tegemoet te komen in zijn noden en verwachtingen (Blazquez, 2014). Het Mediterraans gevoel en verhaal van de winkelketen worden online doorgetrokken en vormt een geheel met het verhaal in de fysieke winkel zodat de klant altijd en overal ondergedompeld wordt (Verhoef, Leon, Parasurama, Roggeveen, Tsirios, & Schlesinger, 2009) in de wereld van Oil & Vinegar.
LAYOUT – Er is een duidelijke onderverdeling per ‘wereld’ terug te vinden. Zo kan je duidelijk zien dat de olie- en azijnvaten anders gepresenteerd zijn dan de kruiden. Dit maakt dat de klant doelgericht de verschillende categorieën kan ervaren in de winkel, wat het veel gemakkelijker maakt in het zoeken naar een specifiek product (Elbers, 2016).
ZICHTBAARHEID PRODUCTEN/PLAATSING PRODUCTEN- De meest aantrekkelijke producten staan op ooghoogte, de minder aantrekkelijk en verpakte producten, zoals pakken pasta, staan op de grond. Hierdoor creëert men een overzichtelijk en rustig beeld.
PRESENTATIE PRODUCT - De rekken staan niet te vol gevuld. Er hadden bijvoorbeeld veel meer eenheden van eenzelfde product kunnen staan, waardoor het er drukker zou uitzien. Dit hebben ze niet gedaan, waardoor de producten die er staan meer tot hun recht komen.