ETALAGE – De etalages communiceren de stijl van het Juttu-verhaal: de consument ziet meteen een gevarieerd productaanbod en de aantrekkelijkheid waarmee de producten in de etalages zijn gezet, doet de consument zin geven om de winkel te ontdekken (Oh & Petrie, 2012). De etalages hebben ‘stopping power’ waardoor de consument de tijd neemt om te kijken en binnen te gaan. De producten worden gepresenteerd op originele maar relevante wijze. De afbeeldingen, posters, het Juttugram en de verwijzingen naar de ontwerpers passen volledig in het concept (Lange, Rosengren, & Blom, 2016) en zijn doelbewust en doordacht geplaatst. Deze etalage maakt de consument nieuwsgierig en speelt in op de winkelbeleving door een speelsheid uit te stralen en door verfijning te brengen (Kennedy & Parsons, 2015).
EYECATCHERS – eyecatchers trekken de aandacht en zorgen dat de consument dooreen de winkel geleid wordt (Chan & Chan, 2007).
GROENBELEVING – De moswand achteraan in de winkel is een echte eyecatcher en zorgt voor een rustpunt in de winkel. In een complexe (winkel)omgeving (i.e. een omgeving waar veel gebeurt, veel te ontdekken is, met een gevarieerd productaanbod en een prikkelend design) krijgt de klant veel informatie te verwerken. Het integreren van groenelementen en natuurlijke materialen zoals hout in de ruimte waar de klant veel prikkels krijgt, zorgt voor een sterker gevoel van welbehagen en werkt ook stressreducerend (Brengman, Willems, & Joye, 2012). Deze positieve gevoelens zorgen er op hun beurt voor dat de klant zich mogelijks meer openstelt voor de omgeving en sneller toenaderingsgedrag zal vertonen dan wanneer hij zich in de complexe ruimte bevindt zonder rust (zoals groenelementen).
TOTAALBELEVING – De kleuren die worden gebruikt (tinten wit en groen) voor de muren, plafonds en wanden passen volledig binnen de visuele identiteit van Juttu (Labrecque & Milne, 2012) en stralen rust en natuurlijkheid uit. Omdat zowel plafonds beneden als muren in wittinten zijn geschilderd, geeft het het pand nog een ruimere uitstraling en zorgt het voor ademruimte (Oberfeld, Hecht, & Gamer, 2010). Het natuurlijke daglicht dat binnenvalt via de koepel achteraan in de winkel benadrukt het open, ruimtelijke gevoel. De verlichting wordt bij Juttu duidelijk ingezet als extra sfeermaker (Custers, Ijsselsteijn, de Kruiff, 2010) en dient niet louter om de producten te belichten. De materiaalkeuze voor de presentatiemeubels stroken met de sfeer en gezelligheid die Juttu wil uitstralen. Verschillende meubels werden ruw gelaten en er werd ook gebruik gemaakt van meubels in verweerd hout wat als warmer wordt gepercipieerd dan wanneer er zou gekozen zijn voor materialen met een glad oppervlak (Wastiels, Schifferstein, Heylighen, & Wouters, 2012).
Door op een doordachte manier elk van de zintuigen aan te spreken en dit ook gedoseerd te doen, is de winkelbeleving intenser en versterkt dit het merk en het Juttu-verhaal (Schifferstein, 2011).
GEUR – Om de verschillende sferen in de winkel kracht bij te zetten, worden op drie plaatsen een speciaal ontwikkelde geur ( Klara, 2012) verspreid. Wanneer een geur congruent is met de verkochte producten of samengaat met de sfeer van de winkel zullen klanten zowel de producten als de winkel positiever evalueren (Spangenberg, Sprott, Grohmann, & Tracy, 2006). Wanneer de geuren als warm worden gepercipieerd door de klanten kan dit ook leiden tot een hogere koopintentie en uiteindelijk een verhoogd koopgedrag (Madzharov, Block, & Morrin, 2015).
MUZIEK – Juttu maakt gebruik van een zelf samengestelde playlist zodat ook de muziekstijl binnen het plaatje past: zachte, easy listening muziek op een aangenaam volume die de sfeer positief bekrachtigt (Morin, Dubé, & Chebat, 2007).
VISUAL MERCHANDISE – Deze wordt efficiënt en effectief ingezet als communicatiemiddel en vergroot hierdoor de positieve evaluatie van niet alleen de producten maar de gehele winkel (Cavazza & Gabrielli, 2014).
SMAAK – De proevertjes dragen bij tot een aangename winkelbeleving en dragen bij aan de verkoop (Biswas, Labrecque, Lehmann, & Markos, 2014).
SERVICE – Juttu vertrekt van een op de klantgerichte aanpak en dat werpt zijn vruchten af (Hwang & Chi, 2005). De persoonlijke aanspreking van het personeel bij het binnenkomen, geeft al aan dat de bezoeker welkom is en rustig de winkel kan verkennen op het eigen tempo. Het personeel heeft een proactieve houding, zonder opdringerig te zijn en op meerdere plaatsen in de winkel kan de bezoeker geholpen worden, indien gewenst. De oprechte vriendelijkheid, de hulpvaardigheid én de productkennis van het personeel maken dat de consument zich veilig voelt en een positieve ervaring overhoudt aan het winkelen (Kulkarni, 2013)