In de afgelopen jaren mocht het Retail Design Lab al heel wat retailers uit zeer uiteenlopende sectoren adviseren met een strategisch grondplan en look & feel. Telkens weer wordt er met aandacht voor de noden en wensen van de retailer (maar vooral van de klant) een wetenschappelijke dienstverlening opgezet ter optimaliseren van de functie en beleving van de nieuwe/vernieuwde winkel, showroom, en alle hieraan gerelateerde functies.
Een strategisch grondplan begint met het goed begrijpen van de klant. Afhankelijk van de sector of het type winkel gebruiken we hiervoor de vier verschillende winkelmotivaties (inspiratie, doelgericht, service, informatie) en/of persona's. Een analyse van wat de winkel wil aanbieden (productgroepen, beleving, diensten, ed.) wordt gekoppeld aan de kennis over de klanten en de noden van de retailer om zo te komen tot een ideale indeling van de winkel.
Dit visualiseren we in een strategisch grondplan waarbij we de indeling van de winkel duidelijk is met aanduiding van waar welke productgroepen/categorieën komen te staan, aangevuld met een routeplan per persona en/of winkelmotivatie en de densiteit van de producten (wordt bepaald door o.a. de hoogtes van rekken, afstand tussen de rekken, mate van beleving, ed).
AVA • Bloemen- & tuincentrum Sampermans • Colruyt Group • Jenevermuseum, Hasselt • Kwizien • Opel • Toerisme Hasselt • 't Clockempoortje • Sleeplife, Zingem • Lanalotta • Elektro Taelman • Elektro Van Assche • La Bottega • Commerciale Coiffure & Beauty • Depot Design • Elektro Rosseel • Lingerie Ohlala • Brugs Brickhouse • The Golf Company, Borsbeek • Stad Hasselt • Lecot • Van Calster, Geel • Lingerie Nique • Hoeveverkoop Gille • Bariseau Mottrie, Kortrijk • Willems-Diels • Kadee Kinderschoenen • Drukkerij Meyhui • Lingerie Daniëls • Rough Riders • Houtshop Van der Gucht • Lingerie Elégance • Hympala Store • Louise Schoenen • ...
Lees in ons boek 'The BIG book of retail design' hoe we dit aanpakken. Er staat een heel stappenplan in het boek voor als je zelf aan de slag wil. Koop hem hier.