Hoewel er al veel onderzoek uitgevoerd werd naar de effecten van kleur, is er maar een klein deel dat uitgevoerd werd in een retail context. Bellizzi, Crowley & Hasty deden in 1983 een studie naar het gebruik van kleur in winkelinterieurs. Hieruit blijkt dat door het gebruik van kleur consumenten fysiek aangetrokken kunnen worden tot een retail display. Daarnaast toont men aan dat kleuren ook perceptuele kwaliteiten hebben die het productaanbod en het beeld van de winkel kunnen beïnvloeden.
Met de resultaten staaft men dat kleuren geassocieerd kunnen worden met aantrekkingskracht: zo kozen respondenten die deelnamen aan dit onderzoek bijvoorbeeld om het dichtst bij een gele wand en zo ver mogelijk van een witte wand te gaan zitten. De afstand ten opzichte van de gele wand was opmerkelijk verschillend met de afstand ten opzichte van andere kleuren (behalve rood). Zo is het ook opvallend hoe de afstand verschilt tussen warm gekleurde wanden (zoals geel en rood) en koel gekleurde wanden (zoals blauw en groen). Daarnaast bleek een rode winkelomgeving opvallend meer als kleurrijk te worden aanzien dan bij het gebruik van andere kleuren (zoals geel, groen, blauw en wit).
Bellizzi, J. A., Crowley, A. E., & Hasty, R. W. (1983). The effects of color in store design. Journal of Retailing, 59, 21–45.