behang messing
De milieu-impact van het behang varieert in functie van de samenstelling.
guidelines
Bij het selecteren van materialen voor een winkelinterieur is het zeer belangrijk om voldoende belang te hechten aan hoe deze materialen door de gebruiker, hier zowel de retailers als de consument, ervaren kunnen worden. De kleur en textuur van het materiaal kunnen namelijk een invloed hebben op de visuele warmteperceptie. Hoewel men soms ook anders beweert, domineert meestal het visuele aspect bij een multi-zintuiglijke waarneming. Zo kunnen we zeggen dat in een interieur (en vooral bij binnenmuren) kleur een grotere impact heeft op de visuele warmteperceptie dan de textuur. Dus een rode betonnen wand wordt als warmer gezien dan een grove betonnen wand. De grove betonnen wand wordt dan weer als warmer gezien dan een vlakke betonnen wand. Aangezien het niet altijd mogelijk is om een bestaand materiaal van kleur te veranderen kan men door het oppervlak te bewerken een andere textuur creëren inspelen op de warmteperceptie van het materiaal.
Hoe een materiaal er uitziet, beïnvloedt onze perceptie over hoe het materiaal aanvoelt. Vooroordelen en verwachtingen ten opzichte van bepaalde materialen zullen daarom steeds een rol spelen bij het evalueren ervan.
Tactiliteit vormt een heel belangrijk maar soms ook ‘ondergewaardeerd’ aspect dat deel uit maakt van de winkelsfeer. Via het gebruik van de tastzin - van het beleven van de omgevingstemperatuur tot het aanvoelen van ‘de zachtheid’ van het meubilair - kan er een subtiele boodschap overgebracht worden bij de consument waardoor het gevoel dat men over hetgeen de retailer aanbiedt en de retailer zelf, beïnvloed kan worden. Zorg ervoor dat de consument zich op zijn gemak voelt (denk maar aan de comfy lounge zetels die je kan vinden bij Starbucks) en geef de mogelijkheid om alle producten te kunnen aanraken (iets dat vaak als de sleutel tot succes gezien wordt voor vele retailers).
De tactiele interactie die men met een product of een meubel in een winkel creëert blijkt effect te hebben op hoe men dit waarneemt. Een belangrijk gevolg hiervan is dat het tactiele aspect van producten/meubels afgestemd hoort te zijn op wat men wil uitstralen (de onderliggende boodschap). Men kan ook het tactiele aspect gebruiken om het visuele aspect te versterken.
Tactiliteit vormt een heel belangrijk maar soms ook ‘ondergewaardeerd’ aspect dat deel uit maakt van de winkelsfeer. Via het gebruik van de tastzin - van het beleven van de omgevingstemperatuur tot het aanvoelen van ‘de zachtheid’ van het meubilair - kan er een subtiele boodschap overgebracht worden bij de consument waardoor het gevoel dat men over hetgeen de retailer aanbiedt en de retailer zelf, beïnvloed kan worden. Zorg ervoor dat de consument zich op zijn gemak voelt (denk maar aan de comfy lounge zetels die je kan vinden bij Starbucks) en geef de mogelijkheid om alle producten te kunnen aanraken (iets dat vaak als de sleutel tot succes gezien wordt voor vele retailers).
Producten horen netjes uitgestald of opgeplooid in de rekken geplaatst te worden want consumenten lijken producten minder aantrekkelijk te vinden en zijn ook minder snel geneigd ze te kopen als ze denken dat andere consumenten deze al vaak aangeraakt hebben.
Tactiliteit vormt een heel belangrijk maar soms ook ‘ondergewaardeerd’ aspect dat deel uit maakt van de winkelsfeer. Via het gebruik van de tastzin - van het beleven van de omgevingstemperatuur tot het aanvoelen van ‘de zachtheid’ van het meubilair - kan er een subtiele boodschap overgebracht worden bij de consument waardoor het gevoel dat men over hetgeen de retailer aanbiedt en de retailer zelf, beïnvloed kan worden. Zorg ervoor dat de consument zich op zijn gemak voelt (denk maar aan de comfy lounge zetels die je kan vinden bij Starbucks) en geef de mogelijkheid om alle producten te kunnen aanraken (iets dat vaak als de sleutel tot succes gezien wordt voor vele retailers).
Wanneer men als verkoper de consument zeer subtiel en licht aanraakt wordt de kans op deelname door de consument, fooi of in bepaalde situaties zelfs een betere evaluatie van de service, verhoogd. Toch is enige voorzichtigheid aangeraden.
Verkooppersoneel zou moeten afwegen wanneer het gepast is en wanneer niet om iemand aan te raken tijdens een verkooppraatje. Vrouwen blijken een grotere voorkeur te hebben voor tactiel contact dan mannen en ook met leeftijdsgebonden verschillen dient rekening gehouden te worden: tactiel contact werkt overtuigender voor een 65-plusser dan voor jongere consumenten.