Wanneer consumenten winkelen voor kledij beoordelen ze zowel visueel als tactiel de kledingstukken. Dit onderzoek toont aan dat tactiele evaluatie (een evaluatie maken op basis van hoe een product aanvoelt) kan worden gebruikt als perifeer signaal in ons beslissingsproces wat suggereert dat tast en hoe iets aanvoelt ons ogenblikkelijk beïnvloedt op onbewust niveau. Wanneer een product niet aangenaam aanvoelt of geen bevredigend gevoel oproept zal de consument normaliter zijn zoektocht ergens anders verderzetten. Aangezien bepaalde producteigenschappen zoals zachtheid, ruwheid en gewicht enkel door aanraking goed ingeschat kunnen worden, is de tastzin op dat vlak een belangrijker zintuig dan zicht. Eens een product via de tactiele eigenschappen de aandacht van de consument getrokken heeft, is de kans veel kleiner dat deze zijn aandacht nog zal verleggen naar een concurrerend product of merk. Producten en voorwerpen die aangenaam aanvoelen worden vaker aangeraakt.
Designers zouden dus bij het (her)ontwerpen en vervaardigen van producten rekening moeten houden met het feit dat tactiele input voorkeuren kan creëren en percepties van consumenten kan kneden. Dit geld ook voor grotere elementen zoals meubilair, wanden, paskamers, ed. Net zoals bij producten zouden deze elementen getest dienen te worden op de onderliggende boodschap die ze communiceren naar de consumenten. Studies geven aan dat consumenten ervan overtuigd zijn dat chips uit een zak die moeilijker te openen is (en dus ‘degelijker’ is verpakt) ook beter smaakt. Water blijkt ook beter te smaken wanneer het wordt uitgeschonken in een stevig glas dan in een fragiele beker.
Wanneer consumenten producten kunnen aanraken die van mindere kwaliteit zijn, kan dit een negatieve impact hebben op de productevaluatie. Over het algemeen zijn er meer voordelen aan consumenten producten te laten aanraken in de winkel waarbij belemmering van een dergelijke interactie de koopintentie mogelijk doet verminderen.
Jansson-Boyd, C. V. (2011). Touch matters: exploring the relationship between consumption and tactile interaction, Social Semiotics, 21(4), 531-546.