messing
guidelines
De proporties van een ruimte kan je beïnvloeden door de keuze van materiaal- & kleurafwerking van het meubilair. Via gladde, glanzende oppervlakten aan de wand reflecteert het licht en creëer je de perceptie van een ruimere omgeving. Een van de betere methodes om een ruimte optisch te vergroten is het gebruik van transparante materialen bijvoorbeeld bij meubilair dat hierdoor kleiner en lichter zal lijken in vergelijking met zeer gekleurd meubilair. Ook meubilair op poten zetten vergroot de ruimte.
Ons gevoel voor veiligheid en comfort kan naast het materiaal op zich ook afhangen van de gevoelstemperatuur van die materialen. De aanraking met materialen die op een lagere temperatuur worden gehouden of een lage temperatuur hebben (in deze studie wordt met ‘laag’ 5°C bedoeld) geeft ons een ongemakkelijk en onaangenaam gevoel.
Hoe meer informatie beschikbaar is over de (tactiele) voorkeuren van je doelgroep, hoe vollediger ontwerpers materialen kunnen inzetten die inspelen op de zintuigen, waardoor ze effectiever zijn in het opwekken van emoties bij je doelpubliek. Afwegen en strategische (doelgroep) keuzes maken, zijn daarom al van belang bij selectie in het ontwerpproces.
When selecting materials for a store interior it is very important to pay sufficient attention to the way these materials will be experienced by the users: both the retailers and the customers. Indeed, the colour and texture of a given material can influence the visual perception of its warmth. Although not always true, the visual aspect tends to dominates in a multi-sensorial perception. Hence in an interior, colour (especially that of interior walls) has a greater impact on the visual perception of warmth than texture. In other words, a red concrete wall will be perceived to be warmer than a coarse concrete wall. The coarse wall, in turn, will be perceived to be warmer than a smooth concrete wall. Thus, as it is not always possible to change the colour of an existing material, you might consider altering the texture of a surface to influence its perceived warmth.
Hoe meer informatie beschikbaar is over de (tactiele) voorkeuren van je doelgroep, hoe vollediger ontwerpers materialen kunnen inzetten die inspelen op de zintuigen, waardoor ze effectiever zijn in het opwekken van emoties bij je doelpubliek. Afwegen en strategische (doelgroep) keuzes maken, zijn daarom al van belang bij selectie in het ontwerpproces.
Hoe een materiaal er uitziet, beïnvloedt onze perceptie over hoe het materiaal aanvoelt. Vooroordelen en verwachtingen ten opzichte van bepaalde materialen zullen daarom steeds een rol spelen bij het evalueren ervan.
De proporties van een ruimte kan je beïnvloeden door de keuze van materiaal- & kleurafwerking van het meubilair. Via gladde, glanzende oppervlakten aan de wand reflecteert het licht en creëer je de perceptie van een ruimere omgeving. Een van de betere methodes om een ruimte optisch te vergroten is het gebruik van transparante materialen bijvoorbeeld bij meubilair dat hierdoor kleiner en lichter zal lijken in vergelijking met zeer gekleurd meubilair. Ook meubilair op poten zetten vergroot de ruimte.
Hoe een materiaal er uitziet, beïnvloedt onze perceptie over hoe het materiaal aanvoelt. Vooroordelen en verwachtingen ten opzichte van bepaalde materialen zullen daarom steeds een rol spelen bij het evalueren ervan.
Ons gevoel voor veiligheid en comfort kan naast het materiaal op zich ook afhangen van de gevoelstemperatuur van die materialen. De aanraking met materialen die op een lagere temperatuur worden gehouden of een lage temperatuur hebben (in deze studie wordt met ‘laag’ 5°C bedoeld) geeft ons een ongemakkelijk en onaangenaam gevoel.
Ons gevoel voor veiligheid en comfort kan naast het materiaal op zich ook afhangen van de gevoelstemperatuur van die materialen. De aanraking met materialen die op een lagere temperatuur worden gehouden of een lage temperatuur hebben (in deze studie wordt met ‘laag’ 5°C bedoeld) geeft ons een ongemakkelijk en onaangenaam gevoel.
Hoe meer informatie beschikbaar is over de (tactiele) voorkeuren van je doelgroep, hoe vollediger ontwerpers materialen kunnen inzetten die inspelen op de zintuigen, waardoor ze effectiever zijn in het opwekken van emoties bij je doelpubliek. Afwegen en strategische (doelgroep) keuzes maken, zijn daarom al van belang bij selectie in het ontwerpproces.